Muslim women in physical education and sports: Cultural boundaries and integration strategies

Πτυχιακή/διπλωματική εργασία της ΑΝΤΕΡΡΙΩΤΗ ΚΑΛΠΑΚΙΔΟΥ ΜΥΡΤΩ Ακαδημαϊκή μονάδα: Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού 

Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών: Καμπερίδου Ειρήνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κοινωνιολογίας, ΣΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ

Πρωτότυπος Τίτλος: Η Συμμετοχή των Μουσουλμάνων Γυναικών στη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό: Πολιτισμικά Εμπόδια και Στρατηγικές Ένταξης
Γλώσσες εργασίας: Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος Ελληνικά:
Η Συμμετοχή των Μουσουλμάνων Γυναικών στη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό: Πολιτισμικά Εμπόδια και Στρατηγικές Ένταξης

Αγγλικά ή άλλη γλώσσα:
The Participation of Muslim Women in Physical Education and Sport: Cultural Boundaries and Strategies for Integration

Περίληψη Ελληνικά:
Αυτή η εργασία εξετάζει τη συμμετοχή των Μουσουλμάνων γυναικών στο σχολικό μάθημα της Φυσικής Αγωγή, σε αθλητικές δραστηριότητες κατά τον ελεύθερο χρόνο, και στην επαγγελματική απασχόληση στον τομέα του αθλητισμού βασιζόμενη σε μια ενδελεχή ανασκόπηση της διεθνούς σχετικής βιβλιογραφίας. Βασική επιδίωξη είναι η κατανόηση των περιορισμών στην αθλητική συμμετοχή που αντιμετωπίζουν οι Μουσουλμάνες και στη συνέχεια η διατύπωση προτάσεων για την αποτελεσματικότερη ένταξη τους στη δια βίου άθληση. Η μελέτη ξεκινάει με την παρουσίαση ερευνητικών δεδομένων που αφορούν τη συμμετοχή της Μουσουλμάνας στη Φυσική Αγωγή, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι τα ήθη και έθιμα και ιδιαίτερα η ισλαμική θρησκεία, θέτει συγκεκριμένους κώδικες συμπεριφοράς για τη γυναίκα, οι οποίοι συχνά περιορίζουν την αθλητική της ενασχόληση. Η χρήση της μαντήλας, η έμφυλη διχοτόμηση, η στάση της οικογένειας, το κοινωνικό περιβάλλον είναι μερικοί από τους παράγοντες που δυσκολεύουν την αθλητική ένταξη μιας Μουσουλμάνας. Για τις Μουσουλμάνες που ζουν σε ευρωπαϊκές χώρες το ζήτημα γίνεται πιο περίπλοκο εξαιτίας του διαφορετικού τρόπου οργάνωσης της Φυσικής Αγωγής στα δυτικά σχολεία. Η προσαρμογή του σχολείου στις ανάγκες των Μουσουλμάνων κοριτσιών κρίνεται απαραίτητη για την απρόσκοπτη συμμετοχή τους στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής: η κατανόηση των αναγκών και η αποδοχή της διαφορετικότητας. Κρίνεται απαραίτητη και η συνεργασία του σχολείου με την κοινότητα καθώς και η επαρκής κατάρτιση των δασκάλων, ώστε να είναι σε θέση να προσαρμόζουν το μάθημα τους στις ανάγκες των Μουσουλμάνων μαθητριών. Αναδεικνύεται επίσης, ότι η όλο και αυξανόμενη μετακίνηση στον ευρωπαϊκό χώρο πληθυσμών διαφορετικών εθνικοτήτων και θρησκειών δημιουργεί την ανάγκη διαμορφώσεις νέων εκπαιδευτικών στρατηγικών και προγραμμάτων που διευκολύνουν την κοινωνική ενσωμάτωση και ένταξη.

Αγγλικά ή άλλη γλώσσα:
This study examines Muslim women’s participation in physical education in schools, after school, including leisure sport activities, as well as their professional employment in the field of sport, based on a thorough review of international literature. The main objective is to understand the restrictions that Muslim women face in sport participation and subsequently formulate proposals for more effective inclusion in lifelong sport. The study begins with the presentation of research data on the participation of Muslim women in Physical Education classes, concluding that culture and especially religion (Islam), set specific codes of conduct for women, which often limit their sport engagement. The use of the headscarf, gender segregation/division, family attitudes, and the social environment are some of the factors that complicate or obstruct Muslim women’s sport integration. For Muslim women living in Europe the issue is more complex due to the different organization of Physical Education in Western schools. Adapting the program or organizational structure to the needs of Muslim girls is considered essential for their uninterrupted participation in Physical Education classes and sport activities. It is also essential that the school and the community collaborate, as well as training or instructing teachers on how to adapt their lessons to the needs of their female Muslim pupils/students. Additionally, the ever-increasing migration of populations of different nationalities and religions in Europe has created the need for new and inclusive educational strategies to facilitate social inclusion and integration.

Κύρια θεματική κατηγορία Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά Ελληνικά:
κοινωνική ενσωμάτωση, φύλο, έμφυλη ισότητα, πολιτισμική πολυμορφία, μετανάστευση, πρόσφυγες, γυναίκα, μουσουλμάνα, φυσική αγωγή, αθλητισμός

Αγγλικά ή άλλη γλώσσα:
social inclusion, gender, gender equality, cultural diversity, migration, Muslim women, physical education, sport, refugees

Presentation Date: 

Thursday, November 22, 2018

Presentation Files: 

cultural_boundaries_and_strategies_for_integration.pdf1.12 MB