Crisis, austerity measures and beyond: archaeology in Greece since the global financial crisis. Archaeological Reports [Internet]. 2018;64:171-180.
Publisher's VersionAbstractThis article, covering the roughly decade-long “Greek crisis” (2008-2018), uses official statistics in order to examine the effects the prolonged recession had for archaeology in Greece. As the data show, although revenues from museums and archaeological sites are in considerable rise (a side effect of “crisis tourism” among other factors), state spending on archaeological research is lacking; furthermore, the steady collapse of the state apparatus during this long decade has seriously affected archaeology and the ways it is practiced in the country, ultimately leading to the loss of an entire generation of Greek archaeologists.
The Art of Painting in Ancient Greece. Athens and Atlanta: Kapon Editions and Lockwood Press; 2018.
Publisher's VersionAbstractThis innovative, fresh look on Greek painting combines a standard, comprehensive survey of the material record – wall-paintings, painted panels, or slabs – with an in-depth exploration of the ways in which the Greeks themselves appreciated this demanding art. The book dwells on techniques, styles, themes, and masters, as well as their admirers, clients, and critics. At the same time, the author discusses recent breakthroughs in archaeology, cultural studies, and art history in order to offer a well-rounded picture of a unique phenomenon in Greek culture, a celebrated art that enjoyed a long afterlife. In this respect, this book is unique in its kind as it reflects new, multidisciplinary scholarly approaches to the material record which it combines with a more traditional, art-historical exploration. Drawing on a wide range of ancient authorities – from Plato and Xenophon to Cicero, Pliny, Lucian, and Philostratus – the author discusses the surviving works within their chronological framework and under the light of recent discoveries.
After a wide-ranging discussion of painting in Bronze-Age Greece (Cyclades, Crete, Santorini, Mycenaean Greece), the book establishes a highly readable narrative of all technical, stylistic, iconographical and aesthetic developments through the Archaic, the Classical, and the Hellenistic period, before it culminates with the study of Graeco-Roman painting in the 2nd-3rd c. AD. The study thus covers all significant milestones in the development of Greek painting from the prehistoric through to the Roman era, as well as most surviving works (including many lesser known or recently discovered ones); it also pays tribute to the oeuvre and individual contributions of most great masters of antiquity. The book’s introduction offers a thorough account of the techniques and materials employed in ancient painting, alongside contemporary technical, scientific, and theoretical approaches to its study. The text is fully illustrated in color, and accompanied by an extensive bibliography and index.
The Art of Painting in Ancient Greece is a scholarly monograph that would interest all Greek-art enthusiasts, archaeology and art-history students, as well as any academic working on classical Greece.
Η τέχνη της ζωγραφικής στον αρχαιοελληνικό κόσμο. Αθήνα: Καπόν; 2018.
Publisher's VersionAbstractΤο νέο βιβλίο του Δημήτρη Πλάντζου προσφέρει μια εμπεριστατωμένη επισκόπηση της αρχαίας ελληνικής ζωγραφικής μέσα από τα σωζόμενα μνημεία. Παράλληλα, επιχειρεί μια μοναδική στο είδος της διεπιστημονική μελέτη των αρχαιολογικών καταλοίπων μέσα από τις φιλοσοφικές αντιλήψεις και θεωρητικές προσεγγίσεις τόσο της αρχαιότητας όσο και του καιρού μας. Με τη βοήθεια των αρχαίων φιλολογικών πηγών – από τον Πλάτωνα και τον Ξενοφώντα στον Κικέρωνα, τον Πλίνιο, τον Λουκιανό και τον Φιλόστρατο – ο συγγραφέας αναλύει εικονογραφικές και τεχνοτροπικές τάσεις της αρχαίας ζωγραφικής, επανεξετάζοντας παράλληλα και τις απόψεις της σύγχρονης έρευνας. Με συχνές αναφορές στην ιστορία της τέχνης, την ανθρωπολογία, την ψυχανάλυση, και τις πολιτισμικές σπουδές, το βιβλίο προτείνει μια νέα, ρηξικέλευθη ματιά στον κόσμο της αρχαιοελληνικής ζωγραφικής.
Μετά από μια συνοπτική αναφορά στην ελλαδική ζωγραφική της Εποχής του Χαλκού (Κυκλάδες, Κρήτη, Θήρα, Μυκηναϊκή Ελλάδα), το βιβλίο καλύπτει τις τεχνικές, τεχνοτροπικές, εικονογραφικές και αισθητικές εξελίξεις κατά την Αρχαϊκή, την Κλασική, και την Ελληνιστική περίοδο, για να ολοκληρωθεί με τη μελέτη της ζωγραφικής του ελληνορωμαϊκού κόσμου, έως τον 2ο-3ο αι. μ.Χ. Καλύπτονται έτσι όχι μόνον οι σημαντικότερες περίοδοι της ελληνικής ζωγραφικής από τους προϊστορικούς έως και τους ρωμαϊκούς χρόνους, αλλά και όλα τα περισσότερο ή και λιγότερο γνωστά έργα, καθώς και το έργο των σημαντικότερων ζωγράφων της αρχαιότητας. Η εισαγωγή της μελέτης παρουσιάζει συνοπτικά τα υλικά και τις μεθόδους της αρχαίας ζωγραφικής, ενώ παράλληλα αναλύει τις σύγχρονες τεχνικές και θεωρητικές ερευνητικές μεθόδους. Το κείμενο συνοδεύεται από εξαντλητική έγχρωμη εικονογράφηση, πλήρη βιβλιογραφία, και ευρετήριο.
Η μελέτη Η τέχνη της ζωγραφικής στον αρχαιοελληνικό κόσμο απευθύνεται στους θαυμαστές της αρχαίας ελληνικής τέχνης, στους μελετητές της κλασικής αρχαιότητας, στους φοιτητές αρχαιολογίας και ιστορίας της τέχνης, και σε κάθε αρχαιόφιλο, Έλληνα ή ξένο (καθώς κυκλοφορεί παράλληλα και στην αγγλική γλώσσα).