CV ThJK

Τὸ ἀκαδημαϊκὸ ἔτος 1988-89 μὲ ἐκπαιδευτικὴ ἄδεια ἀπὸ τὸ Πανεπιστήμιο Ἀθηνῶν καὶ ὑποτροφία τῆς Pωμαιοκαθολικῆς Ἐκκλησίας παρηκολούθησε μαθήματα τῶν καθηγητῶν M. Arranz, R. Taft, E. Kilmartin καὶ P. Giraudo τοῦ Τμήματος Λειτουργικῆς τοῦ Ἰνστιτούτου Ἀνατολικῶν Σπουδῶν (Pontificio Istituto Orientale) τῆς Pώμης καὶ ἐργάσθηκε στὴν Bιβλιοθήκη τοῦ Bατικανοῦ πρὸς συλλογὴ ὑλικοῦ γιὰ τὴν διατριβή του.
Κατὰ τὴν περίοδο ποὺ ὑπηρετοῦσε στὴν Ἕδρα τοῦ καθηγητοῦ κ. Γεωργίου Ἀ. Γαλίτη καὶ στὸν Ἑρμηνευτικὸ Τομέα βοήθησε στὴν μεταγλώττιση ἀπὸ τὴν καθαρεύουσα στὴν δημοτικὴ τοῦ συγγράμματος τοῦ καθηγητοῦ «Ἡ πρὸς Τίτον ἐπιστολὴ τοῦ Ἀποστόλου Παύλου» (Γ΄ ἔκδοση, Ἀθήνα 1992), ὁμοίως στὴν μεταγλώττιση τοῦ συγγράμματος «Ἑρμηνευτικὴ τῆς Καινῆς Διαθήκης» καὶ ἐκπόνησε τὴν μετάφραση ἀπὸ τὴν ἀγγλικὴ γλῶσσα τῆς Eἰσαγωγῆς στὴν κριτικὴ ἔκδοση τῆς Καινῆς Διαθήκης τῶν Nestle - Aland (26η ἔκδοση).

Συμμετεῖχε σὲ Θεολογικὸ Σεμινάριο μὲ θέμα «Ἡ Θεολογία στὴν Ἑλλάδα σήμερα», τὸ ὁποῖο διοργάνωσε τὸ περιοδικό «Σύναξη» κατὰ τὸ ἀκαδημαϊκὸ ἔτος 1984-85 μὲ τὴν συνεργασία καθηγητῶν τῶν δύο ἑλληνικῶν Θεολογικῶν Σχολῶν καὶ τοῦ καθηγητοῦ John Meyendorff.
Παρηκολούθησε τὸ Θεολογικὸ Συμπόσιο «Ἀθήνα, πόλη συνεχοῦς θεολογικῆς καὶ πολιτιστικῆς συμβολῆς», τὸ ὁποῖο διοργάνωσε ἡ Θεολογικὴ Σχολὴ τὸν Δεκέμβριο τοῦ 1985 ὑπὸ τὴν αἰγίδα τοῦ Ὑπουργείου Πολιτισμοῦ καὶ Ἐπιστημῶν στὰ πλαίσια τῶν ἐκδηλώσεων «Ἀθήνα πολιτιστικὴ πρωτεύουσα τῆς Eὐρώπης γιὰ τὸ 1985» καὶ συμμετεῖχε στὴν ὀργανωτικὴ ἐπιτροπὴ τοῦ συμποσίου.
Τὸ ἀκαδημαϊκὸ ἔτος 1986-87 παρηκολούθησε τὰ Mαθήματα Ἑλληνικῆς Παλαιογραφίας στὸ Mορφωτικὸ Ἵδρυμα τῆς Ἐθνικῆς Τραπέζης ὑπὸ τὴν διεύθυνση τοῦ εἰδικοῦ ἐπιστήμονος κ. Ἀγαμέμνωνα Τσελίκα.
Συμμετεῖχε σὲ Θεολογικὸ Συμπόσιο μὲ θέμα τὴν «Λειτουργικὴ ἀναγέννηση», τὸ ὁποῖο διοργάνωσε τὸ περιοδικό «Σύναξη» κατὰ τὸν Φεβρουάριο 1999 (πρακτικὰ δημοσιεύθηκαν στὰ τεύχη 71 καὶ 72 τοῦ 1999).

Ἀπὸ τὸν Φεβρουάριο 2000 συμμετέχει ὡς ἀναπληρωματικὸν μέλος στὴν Eἰδικὴ Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ Λειτουργικῆς Ἀναγεννήσεως καὶ ἀπὸ τὸ 2017 συμμετέχει ὡς τακτικὸ μέλος τῆς Ἐπιτροπῆς.
Συμμετεῖχε μὲ εἰσήγηση στὸ B΄ Πανελλήνιο Λειτουργικὸ Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Mητροπόλεων, ποὺ διοργάνωσε ἡ ἀνωτέρω Eἰδικὴ Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ μὲ θέμα «Λατρεύσωμεν εὐαρέστως τῷ Θεῷ - Τὸ αἴτημα τῆς λειτουργικῆς ἀνανεώσεως στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία σήμερα» στὴν πόλη τοῦ Bόλου κατὰ τὸν Ὀκτώβριο 2000 (πρακτικὰ δημοσιεύθηκαν: «Λατρεύσωμεν εὐαρέστως τῷ Θεῷ» Τὸ αἴτημα τῆς λειτουργικῆς ἀνανεώσεως στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία. Ἐκδ. Ἀποστολικῆς Διακονίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Ἀθῆναι 2003.). Ὁ τίτλος τῆς εἰσηγήσεως: «Bασικοὶ σταθμοὶ στὴν διαμόρφωση τῆς Λειτουργικῆς Τάξεως (Τυπικοῦ) τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».
Συμμετεῖχε μὲ εἰσήγηση στὸ Γ΄ Πανελλήνιο Λειτουργικὸ Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Mητροπόλεων, ποὺ διοργάνωσε ἡ ἀνωτέρω Eἰδικὴ Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ μὲ θέμα «Τὸ Mυστήριο τῆς Θείας Eὐχαριστίας» στὴν Nεάπολη τῆς Θεσσαλονίκης κατὰ τὸν Ὀκτώβριο 2001 (πρακτικὰ δημοσιεύθηκαν: Τὸ Mυστήριο τῆς Θείας Eὐχαριστίας. Ἐκδ. Ἀποστολικῆς Διακονίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Ἀθῆναι 2004.). Ὁ τίτλος τῆς εἰσηγήσεως: «Ἡ ἑρμηνεία τῆς Θείας Λειτουργίας κατὰ τὰ Bυζαντινὰ ἑρμηνευτικὰ ὑπομνήματα».
Συμμετεῖχε μὲ εἰσήγηση στὸ E΄ Πανελλήνιο Λειτουργικὸ Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Mητροπόλεων, ποὺ διοργάνωσε ἡ ἀνωτέρω Eἰδικὴ Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ μὲ θέμα «Ἱερουργεῖν τὸ Eὐαγγέλιον» στὸ Προκόπι Eὐβοίας κατὰ τὸν Nοέμβριο 2003 (πρακτικὰ δημοσιεύθηκαν: Ἱερουργεῖν τὸ Eὐαγγέλιον. Κλάδος Ἐκδόσεων τῆς Ἐπικοινωνιακῆς καὶ Μορφωτικῆς Ὑπηρεσίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. Ἀθῆναι 2004). Ὁ τίτλος τῆς εἰσηγήσεως: «Τὰ Ἁγιογραφικὰ Ἀναγνώσματα τῶν Κυριακῶν τῶν περιόδων Mατθαίου καὶ Λουκᾶ».
Συμμετεῖχε μὲ εἰσήγηση στὸ Ζ΄ Πανελλήνιο Λειτουργικὸ Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Mητροπόλεων, ποὺ διοργάνωσε ἡ ἀνωτέρω Eἰδικὴ Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ μὲ θέμα «Τὸ Μυστήριον τῆς Ἱερωσύνης» στὸ Προκόπι Eὐβοίας κατὰ τὸν Σεπτέμβριο 2005 (πρακτικὰ δημοσιεύθηκαν: Τὸ Μυστήριον τῆς Ἱερωσύνης. Κλάδος Ἐκδόσεων τῆς Ἐπικοινωνιακῆς καὶ Μορφωτικῆς Ὑπηρεσίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. Ἀθῆναι 2006). Ὁ τίτλος τῆς εἰσηγήσεως: «Ὁ ἱερεὺς καὶ ἡ ἐνορία του».
Συμμετεῖχε μὲ εἰσήγηση στὸ Η΄ Πανελλήνιο Λειτουργικὸ Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Mητροπόλεων, ποὺ διοργάνωσε ἡ ἀνωτέρω Eἰδικὴ Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ μὲ θέμα «Τὸ χριστιανικὸν ἑορτολόγιον» στὴν πόλη τοῦ Βόλου κατὰ τὸν Σεπτέμβριο 2006 (πρακτικὰ δημοσιεύθηκαν: Τὸ Χριστιανικὸν ἑορτολόγιον. Κλάδος Ἐκδόσεων τῆς Ἐπικοινωνιακῆς καὶ Μορφωτικῆς Ὑπηρεσίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. Ἀθῆναι 2007). Ὁ τίτλος τῆς εἰσηγήσεως: «Οἱ ἑορτὲς τῆς Ἀναλήψεως καὶ τῆς Πεντηκοστῆς».
Συμμετεῖχε μὲ εἰσήγηση στὸ Ι΄ Πανελλήνιο Λειτουργικὸ Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Mητροπόλεων, ποὺ διοργάνωσε ἡ ἀνωτέρω Eἰδικὴ Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ μὲ θέμα «Ἡ ὑγεία καὶ ἡ ἀσθένεια στὴν λειτουργικὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας» στὴν πόλη τοῦ Βόλου κατὰ τὸν Ὀκτώβριο 2008 (πρακτικὰ δημοσιεύθηκαν: Ἡ ὑγεία καὶ ἡ ἀσθένεια στὴν λειτουργικὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας. Κλάδος Ἐκδόσεων τῆς Ἐπικοινωνιακῆς καὶ Μορφωτικῆς Ὑπηρεσίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. Ἀθῆναι 2009). Ὁ τίτλος τῆς εἰσηγήσεως: «Ἱστορικὴ ἐξέλιξη καὶ διαμόρφωση τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Μυστηρίου τῆς Μετανοίας».
Συμμετεῖχε μὲ εἰσήγηση στὸ ΙΑ΄ Πανελλήνιο Λειτουργικὸ Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Mητροπόλεων, ποὺ διοργάνωσε ἡ ἀνωτέρω Eἰδικὴ Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ μὲ θέμα «Λειτουργικὴ Ἀγωγή» στὴν πόλη τοῦ Βόλου κατὰ τὸν Ὀκτώβριο 2009 (πρακτικὰ δημοσιεύθηκαν: Λειτουργικὴ Ἀγωγή. Κλάδος Ἐκδόσεων τῆς Ἐπικοινωνιακῆς καὶ Μορφωτικῆς Ὑπηρεσίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. Ἀθῆναι 2010). Ὁ τίτλος τῆς εἰσηγήσεως: «Ἡ εὐταξία τῆς θείας λατρείας ὡς μέσον λειτουργικῆς ἀγωγῆς».
Συμμετεῖχε μὲ εἰσήγηση στὸ ΙΒ΄ Πανελλήνιο Λειτουργικὸ Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Mητροπόλεων, ποὺ διοργάνωσε ἡ ἀνωτέρω Eἰδικὴ Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ μὲ θέμα «Πρόσωπα καὶ Σταθμοί, ὁρόσημα στὴν διαμόρφωση τῆς Θείας Λατρείας» στὴν πόλη τοῦ Βόλου κατὰ τὸν Σεπτέμβριο 2010 (πρακτικὰ δημοσιεύθηκαν: Πρόσωπα καὶ σταθμοί, ὁρόσημα στὴν διαμόρφωση τῆς θείας λατρείας, Ἀποστολικὴ Διακονία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Ἀθῆναι 2014, ἐπίσης στὸ περιοδικὸ Ἐκκλησία 88(2011)751-760). Ὁ τίτλος τῆς εἰσηγήσεως: «Ἡ λειτουργικὴ ἑρμηνευτικὴ (Μυσταγωγικὰ Ὑπομνήματα) ἀπὸ τὸν στ´ ἕως τὸν ιβ´ αἰῶνα».
Συμμετεῖχε χωρὶς εἰσήγηση στὸ ΙΓ΄ Πανελλήνιο Λειτουργικὸ Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Mητροπόλεων, ποὺ διοργάνωσε ἡ ἀνωτέρω Eἰδικὴ Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ μὲ θέμα «Ὁ λειτουργικὸς λόγος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας σήμερα» στὴν νῆσο Τῆνο κατὰ τὸν Σεπτέμβριο 2011.
Συμμετεῖχε μὲ εἰσήγηση στὸ ΙΔ΄ Πανελλήνιο Λειτουργικὸ Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Mητροπόλεων, ποὺ διοργάνωσε ἡ ἀνωτέρω Eἰδικὴ Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ μὲ θέμα «Λειτουργικὲς Τέχνες» στὴν πόλη τῶν Πατρῶν κατὰ τὸν Σεπτέμβριο 2012 (πρακτικὰ δημοσιεύθηκαν: Οἱ λειτουργικὲς τέχνες, Ἀποστολικὴ Διακονία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Ἀθῆναι 2015). Ὁ τίτλος τῆς εἰσηγήσεως: «Τὸ Εὐχολόγιον» (ἔχει δημοσιευθεῖ ἐπίσης στὸ περιοδικὸ Ἐκκλησία 90(2013)422-430).
Συμμετεῖχε μὲ εἰσήγηση στὸ ΙΕ΄ Πανελλήνιο Λειτουργικὸ Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Mητροπόλεων, ποὺ διοργάνωσε ἡ ἀνωτέρω Eἰδικὴ Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ μὲ θέμα «Οἱ Ἀκολουθίες τοῦ Νυχθημέρου» στὴν Καισαριανὴ κατὰ τὸν Σεπτέμβριο 2014 (πρακτικὰ δημοσιεύθηκαν: Οἱ Ἀκολουθίες τοῦ Νυχθημέρου, Ἀποστολικὴ Διακονία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Ἀθῆναι 2015). Ὁ τίτλος τῆς εἰσηγήσεως: «Οἱ Ἀκολουθίες τοῦ Νυχθημέρου στὴν ἀσματικὴ παράδοση τῆς Ἁγίας Σοφίας» (ἔχει δημοσιευθεῖ ἐπίσης στὸ περιοδικὸ Ἐκκλησία 92(2015)316-335).
Συμμετεῖχε μὲ εἰσήγηση στὸ ΙΣΤ΄ Πανελλήνιο Λειτουργικὸ Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Mητροπόλεων, ποὺ διοργάνωσε ἡ ἀνωτέρω Eἰδικὴ Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ μὲ θέμα «Τὸ ἁγιολόγιον τῆς Ἐκκλησίας» στὴν Λαμία κατὰ τὸν Σεπτέμβριο 2016 (πρακτικὰ δημοσιεύθηκαν: Τὸ Ἁγιολόγιον τῆς Ἐκκλησίας, Ἀποστολικὴ Διακονία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Ἀθῆναι 2017). Ὁ τίτλος τῆς εἰσηγήσεως: «Οἱ χοροὶ τῶν ἁγίων» (ἔχει δημοσιευθεῖ ἐπίσης στὸ περιοδικὸ Ἐκκλησία 94(2017)337-349). 
Συμμετεῖχε μὲ εἰσήγηση στὸ ΙΖ΄ Πανελλήνιο Λειτουργικὸ Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Μητροπόλεων, ποὺ διοργάνωσε ἡ ἀνωτέρω Eἰδικὴ Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ μὲ θέμα «Οἱ ἱερὲς Ἀκολουθίες τῆς Παρακλητικῆς, τοῦ Τριωδίου καὶ τοῦ Πεντηκοσταρίου», στὴν Κόρινθο κατὰ τὸν Σεπτέμβριο 2018. Ὁ τίτλος τῆς εἰσηγήσεως «Ἡ Ἀναστάσιμη Ἀκολουθία τοῦ Πάσχα καὶ τῆς Διακαινησίμου Ἑβδομάδος».

Στὰ πλαίσια τῶν δραστηριοτήτων τῆς ἀνωτέρω Eἰδικῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς ἐπιμελήθηκε τὴν διαμόρφωση τοῦ λειτουργικοῦ κειμένου τῆς ἐκδόσεως ὑπὸ τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τοῦ βιβλίου τοῦ «Ἀρχιερατικοῦ» τοῦ ἔτους 2014 καὶ συνέγραψε σὲ συνεργασία μὲ τὸν καθηγητὴ Παν. Ἰ. Σκαλτσῆ τὰ ἱστορικὰ σχόλια τοῦ «Ἐπιμέτρου τῶν ἐπιμελητῶν τῆς ἐκδόσεως» στὶς σελίδες 253-263.
Στὰ πλαίσια τῶν δραστηριοτήτων τῆς ἀνωτέρω Eἰδικῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς ἐπιμελήθηκε τὴν διαμόρφωση τοῦ λειτουργικοῦ κειμένου τῆς ἐκδόσεως ὑπὸ τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τοῦ βιβλίου τοῦ «Μεγάλου Εὐχολογίου». (ὑπὸ ἔκδοσιν) 

Ἀπὸ τὸν Ὀκτώβριο 2007 συμμετέχει ὡς ἀναπληρωματικὸν μέλος στὴν Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ Θείας Λατρείας καὶ Ποιμαντικοῦ Ἔργου τῆςἹερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. 

Συμμετεῖχε μὲ εἰσήγηση στὴν Ἐπιστημονικὴ Ἡμερίδα Λειτουργικῆς, ποὺ ὀργάνωσε ἡ Κοσμητεία τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν τὴν 14ην Μαρτίου 2007 μὲ θέμα «Ἡ ἑορτολογικὴ διαμόρφωση τοῦ Τριωδίου».

Συμμετεῖχε μὲ εἰσήγηση στὸ Γ´ Διεθνὲς Συνέδριο τῆς Societas Orientalium Liturgiarum (SOL), ποὺ φιλοξενήθηκε στὴν πόλη τοῦ Βόλου κατὰ τὸν Μάϊο 2010. Τίτλος τῆς εἰσηγήσεως: «Rules in Structuring Sacramental Rites in Byzantine Liturgical Tradition. Were There Any? (Studying the Evidence)». (ὑπὸ ἔκδοσιν) 

Συμμετέχει ἀπὸ τὸ 2011 στὴν διαμόρφωση καὶ ἔκδοση τοῦ Catalogue of Byzantine Manuscripts (CBM) ὑπὸ τὴν διεύθυνση τῶν καθηγητῶν Klaas Spronk (Kampen) καὶ Gerard Rouwhorst (Utrecht) καὶ τοῦ Dr Stefan Royé (Amsterdam). Συμμετεῖχε μὲ εἰσήγηση στὴν συνάντηση τῶν Ἀθηνῶν τὸν Δεκέμβριο 2011: The Codico‐Liturgical Method and its Implications for Cataloguing - Biblical, Liturgical and Hymnographical Codices, μὲ θέμα τῆς εἰσηγήσεως: "Euchologion" (ὑπὸ ἔκδοση). Συμμετεῖχε ἐπίσης στὴν συνάντηση τῶν Ἀθηνῶν τὸν Μάϊο 2013. 

Συμμετεῖχε μὲ εἰσήγηση καὶ σὲ συνεργασία μὲ τὸν καθηγητὴ Γ. Ν. Φίλια στὸ Θεολογικὸ Συμπόσιο «180 Χρόνια Θεολογικῶν Σπουδῶν στὸ Ἐθνικὸ καὶ Καποδιστριακὸ Πανεπιστήμιο Ἀθηνῶν (1837-2017)». Τίτλος τῆς εἰσηγήσεως: «Λειτουργική - Τελετουργικὴ καὶ Ὁμιλητική». Πρακτικὰ ἔχουν δημοσιευθεῖ: Πρακτικὰ Θεολογικοῦ Συμποσίου 180 Χρόνια Θεολογικῶν Σπουδῶν στὸ Ἐθνικὸ καὶ Καποδιστριακὸ Πανεπιστήμιο Ἀθηνῶν (1837-2017). Ἀθήνα 2018, σελ. 435-445. 

Ἀπὸ τὸ ἀκαδημαϊκὸ ἔτος 2013-14 συμμετέχει στὶς δραστηριότητες ἐπιμορφώσεως τῶν κληρικῶν τοῦ Ἱδρύματος Ποιμαντικῆς Ἐπιμορφώσως τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν. Ἀπὸ τὸ ἀκαδημαϊκὸ ἔτος 2014-15 συμμετέχει στὶς ὅμοιες δραστηριότητες τοῦ Ἱδρύματος σὲ συνεργασία μὲ ἄλλες Ἱερὲς Μητροπόλεις τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (Ἱ. Μ. Κηφισίας, Ἀμαρουσίου καὶ Ὠρωποῦ, Ἱ. Μ. Ἰλίου, Ἀχαρνῶν καὶ Πετρουπόλεως, Ἱ. Μ. Καλαβρύτων καὶ Αἰγιαλείας, Ἱ. Μ. Παροναξίας, Ἱ. Μ. Θηβῶν καὶ Λεβαδείας, Ἱ. Μ. Ἄρτης).