Η Αγγελική Γενά είναι Κλινική Ψυχολόγος και Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Παν/μίου Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σπούδασε Ψυχολογία και Κοινωνιολογία στο Παν. της Πόλης της Νέας Υόρκης, απ’ όπου έλαβε Master στην Κλινική Ψυχολογία και Διδακτορικό στην Πειραματική Αναπτυξιακή Ψυχολογία. Εκπόνησε διδακτορική διατριβή και εξειδικεύτηκε στον αυτισμό στο ερευνητικό Ινστιτούτο Ανάπτυξης του Παιδιού στο Princeton (ΗΠΑ), ενώ διετέλεσε επιστημονική διευθύντρια του Alpine Learning Group (New Jersey, ΗΠΑ) – Ινστιτούτα όπου διεξάγεται πρωτοποριακή έρευνα και θεραπεία στον τομέα της Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Δίδαξε στο Queens College του Παν. της Πόλης της Νέας Υόρκης. Στην Ελλάδα έχει εκλεγεί Επίκουρος Καθηγήτρια στο Παν. Αιγαίου, έχει διδάξει στα Παν. Θεσσαλίας και Αθηνών, όπου εκλέχθηκε Καθηγήτρια το 2012. Το διδακτικό της έργο περιλαμβάνει προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα στην Ειδική Αγωγή και τη Συμβουλευτική Οικογένειας. Είναι ιδρύτρια και διευθύντρια του Εργαστηρίου «Ειδικής Αγωγής και Συμβουλευτικής της Οικογένειας». Το ερευνητικό και συγγραφικό της έργο εστιάζεται στην Ανάλυση της Συμπεριφοράς, τη ΔΑΦ και σε Θεραπευτικές Παρεμβάσεις στην Οικογένεια. Έχει συγγράψει 4 βιβλία, και πλήθος κεφαλαίων σε συλλογικούς τόμους και άρθρων σε επιστημονικά περιοδικά. Διετέλεσε γραμματέας της Ελληνικής Εταιρείας Έρευνας της Συμπεριφοράς και είναι συνεργάτης του Ινστιτούτου Έρευνας και Θεραπείας της Συμπεριφοράς. Για σειρά ετών υπήρξε εκλεγμένο μέλος του Δ.Σ. των Παιδικών Χωριών SOS Ελλάδος, καθώς και του Δ.Σ. του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών, υπήρξε ιδρύτρια και επιστημονική υπεύθυνος του Κέντρου Ανάπτυξης και Εκπαίδευσης του Παιδιού, καθώς και ιδρυτικό μέλος, και νυν πρόεδρος του Ινστιτούτου Συστημικής Ανάλυσης της Συμπεριφοράς. Είναι μέλος της Experiential Learning Committee της International Association for Behavior Analysis καθώς και της Ομάδας Εργασίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς στης χώρας. Από το 2017 έως σήμερα είναι επιστημονική υπεύθυνος ερευνητικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Ιδρύματος Ωνάση. Έχει λάβει τιμητικές διακρίσεις και υποτροφίες που της επιτρέπουν συνεχή επαφή με τα διεθνή δρώμενα στο ερευνητικό πεδίο της Ανάλυσης της Συμπεριφοράς και της ΔΑΦ.
Ενδεικτικές Δημοσιεύσεις:
Α. Βιβλία και κεφάλαια με θεωρητικό περιεχόμενο
Gena, A. & Taylor, B. (1993). Alpine Learning Group Staff Training Manual. (Εγχειρίδιο για την εκπαίδευση προσωπικού του Εκπαιδευτικού Κέντρου του Alpine). New Jersey: Alpine Learning Group, Inc.
Gena, A. (1994). Training and generalization of affective behavior displayed by youth with autism. (Εκπαίδευση και γενίκευση των συναισθηματικών αντιδράσεων που εκδηλώνουν οι νέοι με αυτισμό). Dissertation Abstracts International, 55, 11B (University Microfilms No. 9510662).
Γενά, Α. (2002). Αυτισμός και Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές: Εφαρμογές ενός θεραπευτικού και παιδαγωγικού μοντέλου. Αθήνα: Έκδοση της συγγραφέως.
Γενά, Α. (2004). Παιδιά με ήπιες διαταραχές μάθησης και συμπεριφοράς: Προϋποθέσεις και διδακτική μεθοδολογία για την εκπαίδευσή τους στη γενική τάξη. Στο συλλογικό έργο Προσαρμογή στο σχολείο, επιμέλεια Α. Καλαντζή-Αζίζι & Μ. Ζαφειροπούλου (σελ. 194-221). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Χατζηγιάννογλου, Θ. & Γενά Α. (2005). Η αντίδραση του πατέρα στο παιδί με ιδιαίτερες ανάγκες. Κοινωνική Εργασία, 20(77), 54-62.
Γενά, Α. (2007). Θεωρία και Πράξη της Ανάλυσης της Συμπεριφοράς. Αθήνα: Gutenberg (431 σελίδες).
Γενά Α. & Μπαλαμώτης Γ. (2013). Η Οικογένεια του παιδιού με αυτισμό (τόμος Α΄ Γονείς). Αθήνα: Gutenberg.
Γενά, Α. (επιμ.) (2017). Συστημική, Συμπεριφορική-Αναλυτική Προσέγγιση: Αξιολόγηση, διάγνωση, εκπαίδευση, θεραπευτικές παρεμβάσεις και ένταξη παιδιών με νευρο-αναπτυξιακές διαταραχές με έμφαση στη Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος. Αθήνα: Gutenberg.
Β. Άρθρα και κεφάλαια με ερευνητικό περιεχόμενο
Gena, A., Krantz, P. J., McClannahan, L. E., & Poulson, C. L. (1996). Training and generalization of affective behavior displayed by youth with autism. (Εκπαίδευση και γενίκευση των συναισθηματικών αντιδράσεων που εκδηλώνουν οι νέοι με αυτισμό). Journal of Applied Behavior Analysis, 29, 291-304.
Gena, A., & Kymissis, E. (2001). Assessing and setting goals for the attending and communicative behavior of three preschoolers with autism in inclusive kindergarten settings. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 13, 11-26 .
Gena, A., Couloura S., Kymissis, E. (2005). Modifying the affective behavior of preschoolers with autism using in-vivo or video modeling and reinforcement contingencies. Journal of Autism and Developmental Disorders, 35 (5), 545-556.
Gena, A. (2006). The effects of prompting and social reinforcement on establishing social interactions with peers during the inclusion of four children with autism in preschool. International Journal of Psychology, 41 (6), 541-554.
Gena, A., Papadopoulou, E., Loukrezi, S. & Galanis, P. (2007). The play of children with autism : Theory, assessment, and research on treatment. In Zhao, L. B. (Ed.), Autism Research Advances. (pp. 1-40). New York: Nova Science Publ.
Λουκρέζη, Σ., Γενά, Α. & Μπεζεβέγκης, Η. (2010). Ανάπτυξη δεξιοτήτων συμβολικού παιχνιδιού: Μελέτη περίπτωσης παιδιού με διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού. Ψυχολογία, 17 (4), 367-381.
Makriyanni, M. Gena, A., & Reed, P. (2011). The effectiveness of behavioral and eclectic intervention programs for 6.5-14 years old children with Autistic Spectrum Disorders: A cross-cultural study. In R. V. Nata (ed.). Progress in Education. Volume 26 (pp.53-74). New York: Nova Science Publishers.
Γενά, Α., Τσόλη, Χ., & Χατζηγιάννογλου, Θ. (2011). Διερεύνηση των επιμορφωτικών αναγκών ομάδας επαγγελματικών που εργάζονται με παιδιά με αυτισμό και αξιολόγηση διετούς επιμόρφωσής τους. Συμβουλευτική και Επαγγελματικός Προσανατολισμός, 94-95, 157-172.
Makrygianni, M.K., Gena, A., & Reed, P. (2012). The effectiveness of different intervention programmes for 6.5-14 years old children with Autistic Spectrum Disorders in Greece. In A. M. Columbus (ed). Advances in Psychology Research . Volume 91 (pp. 25-46). New York: Nova Science Publishers.
Γενά, Α., Τσιρέμπολου Ε. & Τσεπελίδου, Φ. (2012). Θεωρία του Νου και Αυτισμός: Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Πιλοτική Αξιολόγηση σε Ελληνικό Δείγμα. Στο Μ. Ζαφειροπούλου (Επιμ.) Δυνατότητες και Δυσκολίες του Παιδιού και του Εφήβου: Γνωσιακές- Συμπεριφοριστικές Προσεγγίσεις (σελ.233-258 ). Αθήνα: Πεδίο.
Papoutsaki, K., Gena, A., Kalyva, F. (2013). How Do Children With Mild Intellectual Disabilities Perceive Loneliness? Europe' s Journal of Psychology, 9(1), 51–61, doi:10.5964/ejop.v9i1.489
Gena, A., Galanis, P., Alai-Rosales, S., & Michalopoulou, E. (2014). Systemic Behavior Analytic Applications for the Treatment of Children with ASD: Pilot Results Depicting Naturalistic Parent-Child Interaction. In C. Soldatos, P. Ruiz, D. Dikeos, & M. Riba (Eds), Pluralism in Psychiatry: I. Diverse approaches and converging goals, (pp. 77-82). Bologna: Medimond International Proceedings.
Gena, A., Galanis, P., Alai-Rosales (2014). Self-management from a behavior analytic standpoint: Theoretical advancements and applications in Autism Spectrum Disorder. Hellenic Journal of Cognitive Behavioral Research and Therapy, (1) 1, 33-40.
Tsiouri, I., Gena, A., Economou, M., Bonotis, K., & Mouzas, O. (2015). Does long-term psychoeducation of parents of Individuals with Schizophrenia help the family as a System? A quasi-experimental study. International Journal of Mental Health, 44: 316–331.
Gena, A. Galanis, P., Tsirempolou, E., Michalopoulou, E., & Sarafidou, K. (2016). Parent-Training for Families with a Child with ASD: A Naturalistic Systemic Behavior Analytic Model. European Journal of Counseling Psychology.4, 4-31.
Makrygianni, Μ., Gena, Α. & Reed, P. (2017): Real-world effectiveness of different early intervention programs for children with autism spectrum disorders in Greece. International Journal of School & Educational Psychology, 1-9. DOI10.1080/21683603.2017.1302853
Makrygianni, M., Gena, A., Katoudi, S., & Galanis, P. (2018). The Effectiveness of Early Intensive Behavioral Intervention Programs for Children with Autism Spectrum Disorder: A Meta-analytic Study. Research in Autism Spectrum Disorders, 51, 18-31.
Α. Θεοδωροπούλου, Ε. Τσιρέμπολου & Α. Γενά (2018). Αξιολόγηση και διδασκαλία δεξιοτήτων επιτελικών λειτουργιών σε παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Πρακτικά 4ου Πανελληνίου Συνεδρίου Ειδικής Εκπαίδευσης «Σύγχρονες Τάσεις και Προτάσεις στην Ειδική Αγωγή» Αθήνα, 23-26 Νοεμβρίου, 2017.
Galanis, P. & Gena, A. (Abstract, 2018). Using self-management to promote the inclusion of preschoolers with autism spectrum disorder. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(4), 519.
Gena, A. (Abstract, 2018). From behavior analysis to systemic behavior analysis: a synthesis of paradigms toward achieving optimal outcomes for people with autism spectrum disorder (ASD). Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(4), 518.
Ratsi, M., Tsirempolou, E., & Gena, A. (Abstract, 2018). Establishing a therapeutic relationship as a means of maximizing the effectiveness of ABA treatment for children with ASD. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(4), 633.
Tsirempolou, E. & Gena, A. (Abstract, 2018). Teaching theory of mind skills and emotion expression in children with ASD. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(4), 519.
Gkogkos, G. Staveri, M. Galanis, P., & Gena, A. (2019). Sexual Education: A Case Study of an Adolescent with a diagnosis of Pervasive Developmental Disorder-Not Otherwise Specified and Intellectual Disability. Sexuality and Disability. https://doi.org/10.1007/s11195-019-09594-3
Roll-Pettersson L., Gena, A., Eldevik, S., Moderato, P., Sigurdardottir, Z. G., Dillenburger, K., Keenan, M., & Ala’i-Rosales, S. (2020). Higher education and behavior analysis in Europe: creating a unified approach for the training of autism professionals. European Journal of Behavior Analysis. https://doi.org/10.1080/15021149.2020.1758990
Kalyveza, S. Gkogkos, G. Maridaki-Kassotaki, K. Gena, A. & Antonopoulou, A. (2020). Promoting the social skills of adolescents with Autism Spectrum Disorder (ASD) with the use of a peer network intervention. 243-267. Learning Disabilities: A contemporary journal, 18 (2), 243-267.
Kollia, S.E., Tsirempolou, E. & Gena, A. (2020). Encouraging the efforts of the family system: A psychoeducational therapeutic intervention for parents of children with Autism Spectrum Disorder (ASD). Γνωσιακή – Συμπεριφοριστική Έρευνα & Θεραπεία, 6, 47-51.