Σχολικός εκφοβισμός και θυματοποίηση σε μαθητές Γυμνασίου: Συχνότητα και διαφορές ηλικίας, φύλου και τόπου διαμονής

Citation:

Παπαγιάννη, Ε., & Γαλανάκη, Ε. (2013). Σχολικός εκφοβισμός και θυματοποίηση σε μαθητές Γυμνασίου: Συχνότητα και διαφορές ηλικίας, φύλου και τόπου διαμονής. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 56, 119-137.

Abstract:

The  aim  of  this  research  was  to  examine  school  bullying  and  victimization  among  young adolescents (12-15 years old) as well as its relation to age, gender, and area of residence.  Participants  were  536  seventh,  eighth,  and  ninth  graders  from  lower-secondary schools located at Athens and the city of Agrinio. Students completed the Revised  Olweus  Bully/Victim  Questionnaire  (Olweus,  2006).  Results  did  not  show  statistically  significant  differences  between  seventh,  eighth  and  ninth  graders  as  to  their  classification  in  the  categories  “bully”,  “victim”  and  “bully/victim”.  Indirect  types of bullying and victimization became more frequent with advancing age. Boys were  more  likely  to  be  categorized  as  bullies  compared  to  girls,  who  were  more  likely to be victimized. Adolescents living in the city of Agrinio were more likely to be victims and reported a higher tendency for bullying and victimization compared to adolescents living in Athens. Results are discussed in the framework of the exist-ing Greek and international research on bullying among young adolescents.

Publisher's Version