Συστατικές Επιστολές

Συστατικές Επιστολές

Είναι συχνό το φαινόμενο να προσέρχονται φοιτητές στα γραφεία των διδασκόντων για να αιτηθούν τη χορήγηση μιας συστατικής επιστολής, κυρίως για την υποβολή της στο φάκελο υποψηφιότητας για ένα Μεταπτυχιακό.

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να θέσω ορισμένες βασικές προϋποθέσεις, οι οποίες, εάν ισχύουν, μπορώ, ευχαρίστως, να χορηγήσω τη συστατική επιστολή.

Καταρχήν, δυο λόγια σχετικά με τις συστατικές επιστολές:

  • Οι συστατικές επιστολές είναι μέρος μιας τυπικής διαδικασίας, ένα απαραίτητο συμπλήρωμα στις αιτήσεις για Μεταπτυχιακά (αργότερα, κατά την αναζήτηση εργασίας, ως αποδεικτικό προϋπηρεσίας και καλής συνεργασίας με τον προηγούμενο εργοδότη). Η συστατική επιστολή αποδεικνύει ότι, όντως, κάποια από τα στοιχεία που αναγράφει ο υποψήφιος στο Βιογραφικό του είναι αληθή και ο υποψήφιος χαίρει της εκτίμησης των ανθρώπων με τους οποίους έχει συνεργαστεί.

  • Πέρα, όμως, από το τυπικό, υπάρχει και το ουσιαστικό θέμα του περιεχομένου της συστατικής επιστολής: θα πρέπει να γράψω κάποια στοιχεία για το χαρακτήρα του αιτούντος, για τη δυνατότητά του να παρακολουθεί μαθήματα σε ξένη γλώσσα, για την ερευνητική του ικανότητα και τη διάθεσή του να υπερβαίνει τις δυσκολίες και να καταλήγει σε ένα θετικό αποτέλεσμα, για τη δυνατότητά του για συνεργασία με άλλους, για την προθυμία του να μαθαίνει και να εξελίσσεται, κ.τ.λ.

Συνεπώς, εάν δώσω σε κάποιον μια συστατική επιστολή, και με «καλή» διάθεση γράψω πράγματα που δεν γνωρίζω, ή δεν ισχύουν, το αποτέλεσμα θα είναι αρνητικό και για τους δύο, για τον φοιτητή που φέρει την επιστολή και για μένα που την έγραψα. Ο φοιτητής θα φανεί αναξιόπιστος, ενδεχομένως να κινήσει υποψίες γνησιότητας της συστατικής, και εν τέλει η «εικόνα» του θα τρωθεί, ή στη χειρότερη περίπτωση, η συστατική δεν θα αποτρέψει τυχόν αποπομπή του από το Μεταπτυχιακό. Για μένα θα είναι εξίσου αρνητικό το αποτέλεσμα, καθώς θα φανώ αναξιόπιστος και στην περίπτωση που δώσω μελλοντικά μια συστατική επιστολή, η οποία θα ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα εκείνου του φοιτητή, τότε αυτή δεν θα γίνει πιστευτή, λόγω πρότερης αρνητικής κρίσης επί των επιστολών μου. Όσο, δε, περισσότερες συστατικές επιστολές δίνω, τις οποίες θα φέρουν φοιτητές που δεν γνωρίζω καλά, τόσο περισσότερο θα αυξάνει η δυσπιστία έναντι των επιστολών μου, με κίνδυνο την πλήρη απαξίωσή τους.

Ως εκ τούτων, για να χορηγήσω σε κάποιον συστατική επιστολή, θα πρέπει να συντρέχουν τουλάχιστον 2 (δύο) από τους εξής κάτωθι λόγους:

  • Να έχω συνεργαστεί με τον φοιτητή σε κάποιο ερευνητικό project, ή σεμιναριακό μάθημα

  • Να έχει αναλάβει εργασία σε μάθημά μου, και η εργασία του να έχει δημοσιευτεί ή να έχει αποτελέσει τη βάση για ανακοίνωση σε συνέδριο (βλ. τις προϋποθέσεις για ανάληψη εργασίας στα μαθήματά μου στη σχετική ανάρτηση)

  • Να έχω επιβλέψει την πτυχιακή του εργασία και ο βαθμός της πτυχιακής να είναι «10» (Δέκα) (για τις πτυχιακές εργασίες, βλ. τη σχετική ανάρτηση)

  • Να ήμουν μέλος της τριμελούς επιτροπής της πτυχιακής του, και ο βαθμός της πτυχιακής να είναι τουλάχιστον «9» (Εννέα)

  • Να έχει συμμετάσχει συστηματικά στα μαθήματά μου (τουλάχιστον σε 11 από τις 13 εξαμηνιαίες διαλέξεις), και να έχει ενεργή παρουσία. Ο βαθμός στο μάθημα να είναι «10» (Δέκα), από την πρώτη -κανονική- εξεταστική.

Εάν συντρέχουν οι ανωτέρω λόγοι, θα μπορώ να έχω μια ασφαλέστερη εικόνα για τον αιτούντα τη συστατική, επομένως η επιστολή μου θα περιλαμβάνει μια ειλικρινή δική μου εκτίμηση και μια, κατά το δυνατόν, περισσότερο ασφαλή γνώμη για όσα θα γράψω (διότι, επαναλαμβάνω, στη συστατική επιστολή, αναγράφονται, πέρα από τα ακαδημαϊκά προσόντα, οι ερευνητικές δυνατότητες και κάποια βασικά στοιχεία του χαρακτήρα του υποψήφιου).

Συνεπώς, οι φοιτητές που μου ζητούν συστατική επιστολή θα πρέπει να ικανοποιούν τουλάχιστον δύο (2) από τις ανωτέρω προϋποθέσεις.

Αυτό σημαίνει ότι, εκ των πραγμάτων, μπορώ να δώσω, υπό αυτές τις προϋποθέσεις, συστατική επιστολή μόνο σε φοιτητές του Τμήματος που ανήκω (Φ.Π.Ψ.). Οι φοιτητές των άλλων Τμημάτων θα πρέπει να απευθυνθούν στους οικείους καθηγητές τους, ή σε άλλους περισσότερο «πρόθυμους» (ασύνετα πρόθυμους, θα έλεγα).

Οι ανωτέρω προϋποθέσεις είναι αδιαπραγμάτευτες, για το καλό και των δύο1. Ελπίζω να έχει γίνει κατανοητό...

___________________

1 Υπάρχουν αρκετές λαϊκές σοφίες που μπορεί να σε πείσουν για το δίκαιο των όρων μου, όπως «το ψέμα έχει κοντά ποδάρια», «μια του κλέφτη, δυο του κλέφτη, κτλ», ο μύθος με τον «λύκο στα πρόβατα», και πολλά άλλα. Εν κατακλείδι, εάν φανώ αναξιόπιστος μια φορά, πολύ πιο δύσκολα θα δεχτούν μια επόμενη επιστολή μου, και αυτή που θα σου δώσω (με ανακρίβειες, ή μη τεκμηριωμένες απόψεις) δεν θα σε βοηθήσει να πας παραπέρα, καθώς θα έχεις ήδη «στιγματιστεί». Λοιπόν, ας μην κάνουμε ζημιά στον εαυτό μας...