Citation:
Abstract:
Για έναν περίπου αιώνα (1837-1930), η ελληνική Πολιτεία δεν μερίμνησε για την οργάνωση μιας επίσημης δομής αρχικής κατάρτισης επιφορτισμένης με τη μόρφωση των καθηγητών γαλλικής. Στα τέλη του 19ου αιώνα, το ζήτημα αρχίζει να απασχολεί και τη γαλλική πολιτιστική διπλωματία, η οποία το συνδέει άμεσα με τη διάδοση/διάχυση της γαλλικής γλώσσας και κατ’ επέκταση με την ισχυροποίηση της γαλλικής παρουσίας στο γεωπολιτικό γίγνεσθαι της περιοχής. Η μελέτη αυτή επιχειρεί να αποτυπώσει τους βασικότερους σταθμούς της ιστορίας της εκπαίδευσης των καθηγητών γαλλικής στην Ελλάδα από τη θεσμική ανυπαρξία έως τη συγκρότηση της γαλλικής γραμματείας σε γνωστικό αντικείμενο ακαδημαϊκών σπουδών με την ίδρυση τμημάτων στα πανεπιστήμια Αθηνών και Θεσσαλονίκης (1954). Να αναδείξει επίσης ότι, πέρα από την ελληνική κοινωνικοοικονομική και πολιτική συγκυρία που τη χάραξε, η πορεία του ζητήματος αυτού έχει και διπλωματικές/διεθνικές προεκτάσεις, καθώς συνδέεται άμεσα και με πολιτικές που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο μιας ελληνογαλλικής μορφωτικής συνεργασίας. Η εκπαιδευτική αυτή σύμπραξη Ελλάδας-Γαλλίας αποδεικνύεται ωστόσο αμφίσημη, καθώς εξυπηρετεί διαφορετικούς πολιτιστικούς στόχους, διαφορετικά πολιτικά και διπλωματικά συμφέροντα και διακυβεύματα.
"The French teacher education in Greece in the 19th and 20th centuries: aspects of an ambiguous Greek-French cultural collaboration"
For about a century (1837-1930), the Greek State did not accommodate the organization of a formal educational structure of initial training for French teachers. At the end of the 19th century this became an issue for the French cultural diplomacy who directly linked this to the spreading of the French language and by extension to the strengthening of the French presence in the Balkan geopolitical scene. In the following study, it is attempted to map the main landmarks of the history of French teachers’ education in Greece, from institutional non-existence until the establishment of the French Language and Literature as an academic discipline with the founding of departments at the Universities of Athens and Thessaloniki (1954). Another aim of the current study is to highlight that, in addition to the Greek socio-economic and political context that has shaped it, this issue also has diplomatic / international implications, as it is directly linked to policies developed in the context of Greek-French cooperation. This educational partnership between Greece and France, however, proves to be rather ambiguous, erratic, often confrontational, since it serves different cultural goals, different political and diplomatic interests and stakes.