Η λειτουργία των παιχνιδιών στην ελληνική θεατρική πρόβα

Citation:

Διακουμοπούλου Κατερίνα. Η λειτουργία των παιχνιδιών στην ελληνική θεατρική πρόβα. 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, ΤΑΦΠΠΗ, Εργαστήριο Ψυχοπαιδαγωγικών Ερευνών στην Προσχολική Αγωγή, Μητροπολιτικό Κολλέγιο, Greek Cultural Institute,https://doi.org/10.5281/zenodo.6778702 [Internet]. 2021;Α΄:274-286.
e3.21_dimosieysi.pdf424 KB

Abstract:

Τα «θεατρικά παιχνίδια» (theatre ή drama games) είναι διαδικασία ή και μέθοδος εκπαίδευσης των ηθοποιών κατά τη διάρκεια της πρόβας, τρόπος φυσικής προθέρμανσης, μέσο ανάπτυξης αυτοσχεδιασμών, προεργασία δημιουργίας σκηνικών δράσεων στην πρωτογενή τους μορφή, αλλά και θεραπεία του άγχους πριν την παράσταση. Στη νεοελληνική θεατρική πρακτική τα «theatre games» συγκέντρωσης, προθέρμανσης, αυτοσχεδιασμού, αφήγησης, ρόλων, δυναμικής ομάδας κ.ά. ενθαρρύνουν τη δημιουργικότητα και αξιοποιούνται από τους Έλληνες σκηνοθέτες ωφελώντας τόσο τους ηθοποιούς όσο και την παράσταση, δηλαδή το κοινό κατ’ επέκταση. Το παρόν ερευνητικό άρθρο μελετά τη λειτουργία των theatre games στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο με έμφαση στη διαδικασία της πρόβας. Το υπό εξέταση θέμα υπήρξε terra incognita για τη μελέτη της πρακτικής του ελληνικού θεάτρου. Συλλέχθηκε πρωτογενές υλικό με τη σύμπραξη είκοσι πέντε (25) Ελλήνων σκηνοθετών. Τα theatre games ενεργοποιούν όλους τους «νευροδιαβιβαστές της ευτυχίας» και συμβάλλουν θετικά στη διεξαγωγή της πρόβας, προσφέροντας τα εξής οφέλη: α) χαρά, β) εξάλειψη του άγχους, γ) ενεργοποίηση της φαντασίας, δ) ενδυνάμωση του σώματος, ε) σύνδεση της ομάδας, στ) προσαρμογή, ζ) επίτευξη στόχου, η) ενίσχυση συμμετοχής. Στη δομημένη ρουτίνα της επαγγελματικής πρόβας κανείς από τους ερωτηθέντες σκηνοθέτες δεν απέρριψε τα theatre games ως ανώριμη ή μη παραγωγική διαδικασία. Τα theatre games αλλά και οι σκηνοθέτες καλούνται συχνά να εμψυχώσουν ομάδες εκτός του πλαισίου των παραστατικών τεχνών, και τα applied theatre games λειτουργούν αποτελεσματικά σε επιχειρήσεις ως τρόπος ενδυνάμωσης σχέσεων, βελτίωσης δεξιοτήτων επικοινωνίας, απόκτησης ικανοτήτων επίλυσης προβλημάτων. Επίσης, πολλοί σκηνοθέτες χρησιμοποιούν τα theatre games και στη διδασκαλία της υποκριτικής. Τέλος, αναφέρονται οι επιρροές των σκηνοθετών και οι διαδικασίες επινόησης - μετεξέλιξης νέων theatre games.

Publisher's Version