5, Moisiodakos str.
![]() | nos_jbres1948.pdf | 517 KB |
The work is part of a larger project of teaching interdisciplinary teaching of physics concepts in biology within the science education class. It concerns the application of a thought experiment (ThE) about the movement of water in tracheophytes under different gravity conditions, i.e., the behavior of plants on another planet, for
example the Moon or Mars. The ThE was designed and implemented in a science class of 25 students who were instructed to perform it in a simulation environment using a software file that we created with the help of Interactive Physics software. The evaluation of the ThE carried out with a written questionnaire showed that the
use of such educational procedures can significantly help students to better understand the concepts related to capillary phenomena, the way water is transported to plants from roots to leaves and, generally, to contribute to
the interdisciplinary teaching of physics concepts in modules related to the teaching of biological phenomena and functions.
ΑΠΟ ΤΗ ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ ΣΤΑ ΛΙΑΝΟΤΡΑΓΟΥΔΑ Μία βιωματική αναδρομή στην πορεία των ανθρώπων της μετεμφυλιακής γενιάς με αφορμή τραγούδια του Μ. Θεοδωράκη
Το βιβλίο φιλοδοξεί να αποτελέσει μία συνέχεια του προηγούμενου βιβλίου του συγγραφέα με τίτλο «Υιός Συμμορίτου», το οποίο θεωρείται πλέον βιβλίο αναφοράς σε ότι αφορά στα βιώματα της γενιάς των επιγόνων του Ελληνικού Εμφυλίου.
Με πρόσχημα 20 τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη που χρησιμεύουν ως σημεία αναφοράς ή αναδρομής, περιγράφονται 20 διαφορετικά περιστατικά, από τη ζωή του συγγραφέα. Τα περιστατικά αυτά, καλύπτουν πέντε σημαντικές περιόδους που βίωσε η γενιά αυτή, ξεκινώντας από τα πρώτα μετεμφυλιακά χρόνια:
Παιδικά και χρόνια της εφηβείας.
Φοιτητικά χρόνια.
Δικτατορία και χρόνια του στρατού.
Περίοδος της μετανάστευσης.
Επιστροφή στην Ελλάδα- πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης.
Darwin's Day has been celebrated, worldwide, a few weeks ago. Indeed, Darwin was born on February 12, 1809 and died on April 19, 1882. Darwin's work and contribution to world thinking have been written and will continue to be written, since his contribution to global way of thinking and culture is incalculable. As he has changed the human perspective on the nature of creation and the driving force behind it. This article does not intend to address Darwin's scientific views, but aims to focus on his religious beliefs and, above all, on the reasons why Darwin was led to reject religion. Which, in the opinion of the writer, it is not related to his scientific views, i.e. the Theory of Evolution through Natural Selection but, mainly, with reasons that go back to the field of Ethics in the broad sense, and to logical considerations, as well.
National and Kapodistrian University of Athens
(+30) 210-6930354
Navarinou str. 13A
Athens, ZipCode 10680
kathanas@ecd.uoa.gr