Το εκπαιδευτικό πρόβλημα στη Λωρίδα της Γάζας

Citation:

Γογγάκη Κ. Το εκπαιδευτικό πρόβλημα στη Λωρίδα της Γάζας. Ανεξαρτησία και Ειρήνη. 1991;1:4-5.

Abstract:

(1991). Γογγάκη Κωνσταντίνα, Το εκπαιδευτικό πρόβλημα στη Λωρίδα της Γάζας

Ανεξαρτησία και Ειρήνη, 1: 2-3.

Η Λωρίδα της Γάζας, μια περιοχή της Παλαιστίνης που μαζί με τη Δυτική Όχθη και το μισό Ανατολικό της Ιερουσαλήμ κατακτήθηκε το 1967 από το Ισραήλ, εθεωρείτο πάντα ως μια από τις σθεναρότερες περιοχές αντίστασης στην κατοχή των Ισραηλινών. Είναι γνωστό, ότι όταν οι λαοί μάχονται για την ίδια τους την επιβίωση δεν έχουν πολλές δυνα­τότητες να ασχοληθούν το ίδιο δυναμι­κά με θέματα όπως η υγεία, η εκ­παίδευση, η ασφάλεια, κ.ά. Οι Παλαιστίνιοι, πάντως, παράλληλα με τον αγώνα τους για εθνική ανεξαρτησία, προσπαθούν να συντηρήσουν και να αναπτύξουν όλους τους βασικούς κοινωνικούς τομείς.

Το εκπαιδευτικό σύστημα της Γάζας, όπως είναι φυσικό, πα­ρουσιάζει ιδιαίτερες αδυναμίες, ειδικά μετά την λαϊκή εξέγερση της Ιντιφάντα, καθώς η "επίβλεψη" της περιοχής και των κατοίκων της από τους Ισραηλινούς κατακτητές έχει σκληρύνει. Τα σχολεία στη Γάζα μοιάζουν με φυλακές και οι μαθητές με φυλακισμένους, αφού πριν και κατά τη διάρκεια της Ιντιφάντα οι Ισραηλινοί έχτισαν πα­νύψηλους τοίχους γύρω τους και τους τύλιξαν με ακανθώδη καλώδια. Η έλλειψη σεβασμού τον σχολικού ασύλου από τους στρατιώτες, είναι ένα άλλο πρόβλημα. Ανάλογη ατμόσφαιρα επικρατεί και στα Πανεπιστήμια, τα οποία όπως άλλωστε και πολλά σχολεία στα κατεχόμενα παρέμειναν κλειστά στη διάρκεια της Ιντιφάντα. Οι Ισραηλινοί κατακτητές με το κλείσιμο σχολείων - παν/μίων θέλησαν αφ’ ενός να επιβάλλουν μια συλλογι­κή τιμωρία, και αφ' ετέρου να εμποδίσουν την ελευθερία έκφρασης των φοιτητών και το δικαίωμά τους για επαφή και εκπαίδευση. Παράλληλα στο διδακτικό προσωπικό ασκείται αυστηρή επίβλεψη για την τήρηση του κυβερνητικού προγράμματος, ενώ στην περίπτωση παρεκκλίσεων τιμωρείται με κρατήσεις, φυλακίσεις και άλλες κυρώσεις. Ο τελικός στόχος των Ισραηλινών για τη Λωρίδα της Γάζας, αλλά και γενικά τις κατεχόμενες περιοχές της Παλαιστίνης, είναι ο υποβιβασμός του εκπαιδευτικού συστήματος, ώστε να κάνουν τον Παλαιστινιακό λαό αμαθή, προκειμένου να τον ελέγχουν. Κατά τον Assad El Saftawyee, σύμφωνα με τον οποίο "η διαμάχη μεταξύ Πα­λαιστινίων και Ισραηλινών εί­ναι διαμάχη μεταξύ δύο πολιτισμών", οι Παλαιστίνιοι γνωρίζουν ότι ένα έθνος ή ένας πληθυσμός χρειάζεται ταυτόχρονα την επιστημονική σκέψη και την υψηλή τεχνολο­γία, το μείγμα των πο­λιτισμών και την υψηλή τεχνολογία της Δύσης για την αντιμετώπιση του σύγχρονου κόσμου επί ίσοις όροις.

 

*Η δημοσίευση βασίζεται σε πραγματικά δεδομένα και στοιχεία τα οποία συγκέντρωσε η Κων/να Γογγάκη κατά το ταξίδι της στη Λωρίδα της Γάζας τον Ιούλιο - Αύγουστο 1991. Εκτός από την επίσκεψη σε στρατόπεδα προσφύγων, τη συνεργασία με εκπαιδευτικά κέντρα και την επαφή με κατοίκους στη Λωρίδα της Γάζας σημαντικά στοιχεία της παρείχαν δύο σημαντικές προσωπικότητες που συνάντησε στη Γάζα. Ο Assad El Saftawyee, καθηγητής, ο οποίος έχει σπουδάσει Φυσική στην Αίγυπτο το 1957 μαζί με τον Yasser Araffat και τον Salah Abo Kalaff και ο οποίος είχε τεθεί σε διοικητικό περιορισμό από τις Ισραηλι­νές αρχές. Και ο Μohamad Abu Shaban, πρόεδρος του GAZA CEN­TER FOR HUMAN RIGHTS.