Το εκπαιδευτικό σύστημα στις κατεχόμενες περιοχές της Παλαιστίνης

Citation:

Γογγάκη Κ. Το εκπαιδευτικό σύστημα στις κατεχόμενες περιοχές της Παλαιστίνης. Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης. 1992;17-18:59-63.

Abstract:

(1992). Γογγάκη Κωνσταντίνα. Το εκπαιδευτικό πρόβλημα στις κατεχόμενες περιοχές της Παλαιστίνης.

Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης, 17-18: 59-63.

Στην εργασία διερευνώνται οι πολιτικές, κοινωνικές και εκπαιδευτικές συνθήκες μέσα στις οποίες γίνεται προσπάθεια για τη λειτουργία ενός, έστω, υποτυπώδους εκπαιδευτικού συστήματος, στη Δυτική Όχθη και τη Λωρίδα της Γάζας. Οι Ισραηλινές στρατιωτικές αρχές έχουν επιβάλλει μεγάλο αριθμό στρατιωτικών διαταγών, που εφαρμόζονται ακατάπαυστα, προκειμένου να ασκούν τον έλεγχο στην καθημερινή ζωή και την εκπαίδευση των «κατεχόμενων» Παλαιστινίων.

Τα προβλήματα στις κατεχόμενες περιοχές της Παλαιστίνης είναι δριμύτατα, ενώ στην περιοχή της Λωρίδας της Γάζας είναι ακόμη εντονότερα, καθώς εκεί υπάρχει μεγάλος αριθμός προσφυγικών καταυλισμών. Οι συνθήκες επιβίωσης είναι δραματικές, ενώ η ανυπαρξία κρατικής δομής, οι καθημερινοί εποικισμοί σε περιοχές των Παλαιστινίων, η απαγόρευση κυκλοφορίας και οι επιθέσεις, καθιστούν τις συνθήκες ζωής εξαιρετικά επικίνδυνες και την ίδια την επιβίωσή τους. Είναι φυσικό, υπό της συνθήκες του ελέγχου αυτού και την οικονομική εξάρτηση της Παλαιστίνης από το κραταιό οικονομικά Ισραήλ, τα ζητήματα της εκπαίδευσης να υπονομεύονται, αφού η σύγχυση που δημιουργείται ως προς την άμεση χρησιμότητα της εκπαίδευσης καθιστά στη συνείδηση των κατοίκων την παιδεία ως όχι πολύ σπουδαίο προσόν.

Η ανασφάλεια της ζωής, η ανυπαρξία υποδομών στους καταυλισμούς, ο ελάχιστος αριθμός ωρών κατά τις οποίες μπορούν να διατηρηθούν τα σχολεία ανοιχτά -λόγω της απαγόρευσης της κυκλοφορίας- και οι φυλακίσεις των μαρτύρων, αποτελούν εν τέλει, μία δραματική σύνθεση, η οποία αποδυναμώνει και περιθωριοποιεί το ανθρώπινο δυναμικό που ζει στις ταραγμένες αυτές περιοχές της μεσογείου. Παρά τα προβλήματα, ωστόσο, οι μικροί Παλαιστίνιοι μαθητές και οι μαθήτριες επιχειρούν να κατακτήσουν την γνώση που θα τους οδηγήσει προς το μέλλον. Στην εργασία παρέχονται στατιστικά στοιχεία για την προβληματική εκπαιδευτική κατάσταση τόσο για τις περιοχές της Δυτικής Όχθης, όσο και για τη Γάζα.

Η εργασία αποτελεί καταγραφή της προσωπικής εμπειρίας της Κων/νας Γογγάκη από τις παραπάνω κατεχόμενες περιοχές της Παλαιστίνης κατά την επίσκεψή της εκεί το καλοκαίρι 1991 στη διάρκεια της Intifada (نتفاضة), και τα (απαγορευμένα έως τότε) στατιστικά στοιχεία δημοσιεύονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.