Επίβλεψη Διατριβών / Theses Supervision

Επίβλεψη πτυχιακών διατριβών φοιτητών του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου του Αιγαίου:

  • Άννας Ρικανιάδη, Η κοινότητα των Μικρασιατών Προσφύγων της Χίου (2000).
  • Μαριέττας Ντελή, Οι Σαρακατσάνοι της Επαρχίας Ελασσόνας (2001).
  • Άννας Βαξεβανίδου, Οι Γερμανίδες μετανάστριες της Μυτιλήνης (2003).
  • Μαριάννας Χάλαρη, Παιδιά-πρόσφυγες στην Ελλάδα (2003).

Συμμετοχή στις τριμελείς επιτροπές επίβλεψης μεταπτυχιακών διατριβών για το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Γυναίκες και Φύλα» του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας Πανεπιστημίου Αιγαίου:

  • Σοφίας Μπανάκη, Η θηλυκότητα στο παραμύθι: Το παράδειγμα της Χιονάτης στην Ελλάδα (2006).
  • Άννας Ασιατίδου, Ενήλικες αφηγούνται το παραμύθι της Σταχτοπούτας: αυτοεικόνα και ετεροπροσδιορισμός (2006).

Συμμετοχή στις τριμελείς επιτροπές επίβλεψης των ακόλουθων διπλωματικών διατριβών του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Λαογραφία του Τμήματος Φιλολογίας του ΕΚΠΑ (με αστερίσκο σημειώνονται οι διατριβές στις οποίες είμαι κύρια επιβλέπουσα):

  • Σεβ. Ναθαναήλ-Φιλίππου Διακογεωργίου, Η Οσία Μελώ στη Βουρρίνα της Κω. Λαϊκή παράδοση και λατρεία (2012).
  • Αλίκης Μανδηλαρά, Το λαϊκό δρώμενο της τράτας στη Σκύρο. Μνήμες και επιδράσεις στην πολιτισμική ταυτότητα της τοπικής κοινωνίας (2012).
  • Χριστοφίλης Παναγοπούλου, Λαϊκό θέατρο στην επαρχία Γορτυνίας Αρκαδίας, 1930-2010 (2012).
  • Αμαλίας Λιοπύρη, Άρης Μπιτσώρης, ένας σύγχρονος λαΙκός ποιητής: Κατηγορίες, τεχνοτροπικά στοιχεία και κοινωνικά συμφραζόμενα των στιχουργημάτων του (2012).
  • Φλωρεντίας Μυλωνά, Λαϊκές αντιλήψεις και πρακτικές για την υγεία του παιδιού στη νεότερη και σύγχρονη Ελλάδα: Από τη σύλληψη έως τη νηπιακή ηλικία (2013).
  • Όλγας Τοσχοποράν, Εθιμικές πρακτικές και λαϊκές αντιλήψεις στον κύκλο της ζωής (γέννηση, γάμος, θάνατος) στο «Ρουμέικο» χωριό Μαλογιανισόλ της Ουκρανίας (2013). *
  • Γεωργίας Σταυροπούλου, Ψυχαγωγία και κοινωνικές εκδηλώσεις στην επαρχία Μεγαλοπόλεως στον 20ό και 21ο αιώνα (2013).
  • Laylo Damirova, Οι Έλληνες του Ουζμπεκιστάν. Κοινωνική ζωή και πολιτισμική ταυτότητα μέσα από τις αφηγήσεις και από στοιχεία της προφορικής τους λογοτεχνίας (2013). *
  • Γεωργίου Τσερπέ, Αναστοχαστικές προσεγγίσεις στην έρευνα της Ελληνικής Λαογραφίας, 1907-2010 (2013). *
  • Ιωάννη Λυμπέρη, Μουσικολαογραφικές και εθνομουσικολογικές προσεγγίσεις των ελληνικών δημοτικών τραγουδιών. Θεωρίες, μέθοδοι, καταγραφές (2014). *
  • Παναγιώτη Τζαβέλλα, Οικονομία και λαϊκά επαγγέλματα του νομού Μεσσηνίας με βάση τα χειρόγραφα του Σπουδαστηρίου Λαογραφίας. Περίοδος: 1965-2012 (2014).
  • Αικατερίνης Πανουτσοπούλου, Οι ζωόμορφοι ήρωες στον λαϊκό πολιτισμό, στις παιδικές παραστάσεις και στην πολιτισμική βιομηχανία (2014).
  • Χρυσάνθης Βυργιώτη, Τα εξωκκλήσια της περιοχής του Μαραθώνα. Θρησκευτικές συμπεριφορές σε τόπους λαϊκής λατρείας μεταξύ αγροτικού και αστικού χώρου (2014).
  • Γεωργίου Στασινού, Γιώργης Λέκκας: Ένας σύγχρονος ποιητής. Κοινωνικά και τεχνοτροπικά δεδομένα των στιχουργημάτων του (2014).
  • Αγνής Χαντζή, Από τη γωνιά στο ενεργειακό τζάκι: Η συγχρονία και η διαχρονία της φωτιάς (2014). *
  • Ηλία Κοτσοφίτη, Θρύλοι που κυκλοφορούν μεταξύ των νέων στη σύγχρονη Αθήνα. Φορείς-Θέματα-Ερμηνεία (2014).
  • Άννας Δεληγιάννη, Μικρασιάτες πρόσφυγες: Μια προσέγγιση της ταυτότητας και της ιστορίας τους μέσα από τη βιωμένη εμπειρία, την ιστορία και τις υλικές εκφάνσεις της μνήμης (2015). *
  • Αναστασίας Ραβδά, Τα λαογραφικά στοιχεία σε δύο έργα του Θανάση Βαλτινού: «Το Συναξάρι του Ανδρέα Κορδοπάτη» και «Στοιχεία της δεκαετίας του εξήντα» (2015). *
  • Ευαγγελίας Χαλδαιάκη, Η συμβολή του Κ. Α. Ψάχου στην καταγραφή και μελέτη των ελληνικών δημοτικών τραγουδιών (2017).*
  • Χρήστου Μαρίνη, Συμβολή στη μελέτη της σύγχρονης λαϊκής ποίησης. Τα στιχουργήματα του Ξηρομερίτη (Φυτείες) λαϊκού ποιητή Γεωργίου Θ. Βαρδή. Τεχνοτροπικά στοιχεία και κοινωνικά συμφραζόμενα (2017).
  • Σταυρούλας Πισιμίση, Η ελληνική λαϊκή τέχνη στο συγγραφικό έργο της Αγγελικής Χατζημιχάλη και η λειτουργία της στο αρχοντικό και μετέπειτα Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη» (2017). *
  • Ιωακείμ Καρεπίδη, Λαϊκά δρώμενα, τοπική ταυτότητα και πολιτισμικός μετασχηματισμός. Η περίπτωση του εθίμου «Κοκκώνες και Γκέγκηδες» του Εμπορίου Πτολεμαΐδας (2017). *
  • Μαρίας Μαυρομμάτη, Τελετουργικά δρώμενα στον κύκλο του χρόνου ως εκφάνσεις της πολιτισμικής ταυτότητας των Στενημαχιτών των Νομών Κιλκίς και Ημαθίας (2017). *
  • Ευγενίας Μαυρομμάτη, Τελετουργικές πρακτικές και υλικός πολιτισμός στα πλαίσια του θανάτου: η ταφή κατά τους Βυζαντινούς χρόνους. Αναφορά στον ελλαδικό χώρο, τη Μικρά Ασία και την Κωνσταντινούπολη (2017). *
  • Γεωργίου Μητσέα, Η διαχείριση του λαϊκού πολιτισμού στον περιοδικό τύπο της 4ης Αυγούστου (1936-1941): Τα περιοδικά Η Νεολαία και Το Νέον Κράτος (2017).*
  • Βαΐας Φουσέκη, Από τον λόγο στην εικόνα: Η λειτουργία και η αξιοποίηση του εικαστικού λαογραφικού υλικού στα σχολικά βιβλία των Αρχαίων Ελληνικών, των Νέων Ελληνικών και της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (1976-2016) (2017).*
  • Δάφνης Βρέλλη, Η αφηγηματική τέχνη της Μαρίνας Παπαδογιωργάκη, μιας λαϊκής αφηγήτριας από την Αγία Μαρίνα Ηρακλείου (2017).
  • Χρήστου Τσανασίδη, Κωνσταντίνος Τσανασίδης: Ένας σύγχρονος λαϊκός ζωγράφος στη Σιάτιστα Κοζάνης (2017).
  • Κωνσταντίνου Μαραγκουδάκη, Η χρήση και η εκπαιδευτική αξιοποίηση του λαϊκού πολιτισμού σε κέντρα για άτομα με νοητική στέρηση και αυτισμό (2018). *
  • Αγγελικής Ζάμπα, Αρχαίοι και νέοι ελληνικοί μύθοι: η περίπτωση του Ορέστη στον Γιάννη Ρίτσο (2018).
  • Ακριβής Αντωνοπούλου, Η θέση της γυναίκας στην παραδοσιακή κοινωνία της επαρχίας Ολυμπίας, 1950-1970 (σε εξέλιξη). *
  • Κωνσταντίνας Γιάνναρη, Φεστιβάλ Φολκλόρ Λευκάδας: Μνήμες, δράσεις και επιδράσεις στην τοπική κοινωνία και στον τουρισμό (σε εξέταση). *
  • Κωνσταντίνας Καζαδέη, Λαϊκός πολιτισμός και ποντιακή ταυτότητα στο έργο του θεατρικού συγγραφέα και καλλιτέχνη Ηλία Υφαντίδη (σε εξέλιξη).*
  • Ευαγγελίας Δήμου, Το ένδυμα στις λαϊκές αγορές της Αθήνας (σε εξέλιξη).
  • Ελένης Τσιρίκου, Ο λαϊκός πολιτισμός των παιδιών Ρομά στην Αργολίδα (σε εξέλιξη). *
  • Κωνσταντίνου Πεσλή, Τραγούδι και χορός στον κύκλο του χρόνου σε κοινότητες του νομού Καρδίτσας. Από τα χειρόγραφα του 1963 του Σπουδαστηρίου Λαογραφίας στη σύγχρονη ερευνητική πρακτική (σε εξέλιξη). *
  • Κατερίνας Ντούρου, Συγγένεια, θρησκευτική και πολιτισμική ταυτότητα στις Αχαρνές (Μενίδι) Αττικής κατά την περίοδο από το τέλος του 19ου αιώνα έως σήμερα: Η περίπτωση μιας διευρυμένης αρβανίτικης οικογένειας. (σε εξέλιξη)*
  • Αποστόλη Τάκη, Ο χορός στα εθιμικά δρώμενα και στις τελετουργίες του κύκλου του χρόνου στην κοινότητα των Καραγκούνηδων Αγίας Τριάδας (πρώην Μυριχόβου ή Μεριχόβου) του Ν. Καρδίτσας (1950-2014) (σε εξέλιξη). *
  • Μαρίας Μπιμπή, Η γέννηση στην Αργολίδα κατά τον 20ό αιώνα και έως σήμερα: Αντιλήψεις, εθιμικές πρακτικές και προφορική παράδοση (σε εξέλιξη). *
  • Ιωάννας Πιά, Το ρόδι στο νεοελληνικό πολιτισμό. Συμβολισμός και λειτουργικότητα στην προφορική λογοτεχνία, τη λαϊκή τέχνη, τις τελετουργίες και τη νεωτερική εθιμική ζωή (υπό εξέταση). *
  • Ελένης Γιαννούλη, Το Απεραθίτικο υφαντό στον κύκλο της ζωής (υπό εξέταση). *
  • Νίκης Κάπαρη, Ο θεσμός του ‘ανεστάτη’ στον Κάμπο της Χίου, μέσα από την προφορική παράδοση και τις αρχειακές πηγές: Όψεις εθιμικού δικαίου και κοινωνικής οργάνωσης (19ος αιώνας έως σήμερα) (σε εξέλιξη). *
  • Αμαλίας Ιωαννίδου, «Η ζωή μου η ταπεινή δεν πήγε ολότελα χαμένη». Αυτοβιογραφία του Βασιλείου Ιωαννίδη (1917-2012). Συμβολή στην έρευνα της προφορικής ιστορίας του 20ου αιώνα (σε εξέλιξη). *
  • Βαΐας Κατσομήτρου, Οι παιδοπόλεις της Βασίλισσας Φρειδερίκης. Προφορικές αφηγήσεις και μνήμες ατόμων που έζησαν εκεί ως παιδιά και έφηβοι (1947-1955) (σε εξέλιξη). *
  • Αντωνίας Μετέτη, Μέθοδοι συντήρησης και μεταποίησης τροφίμων σε χωριά των Νομών Πέλλας και Κοζάνης από το 1930 έως σήμερα. Πειραματικές εφαρμογές στη διδακτική πράξη (σε εξέλιξη). *
  • Σπυριδούλας Τσουκαλά, Ο λαϊκός πολιτισμός ως πηγή έμπνευσης στην αναγέννηση του ελληνικού σουβενίρ (σε εξέλιξη).*
  • Χριστίνας Ελευθέροβα, Μεχμανά, ένα ποντιακό χωριό στο Ναγκόρνο Καραμπάχ και η μουσική του παράδοση στην Aρμενία και στη διασπορά (σε εξέλιξη).*
  • Σάββα Μπιτσώρη, Το δημοτικό τραγούδι στο κατώφλι των νέων χρόνων. Συγκερασμός παραδοσιακών και νεωτερικών στοιχείων. Η περίπτωση του Θανάση Παπακωνσταντίνου (σε εξέλιξη).*
  • Γεωργίου Φραγκάκη, Το έθιμο του Αη-Γιάννη του Κλήδονα στην ανατολική Κρήτη έως τη δεκαετία του 1960 και οι αναβιώσεις του σε Δήμους της Δυτικής Αθήνας (1992 και εξής) (υπό εξέταση). *
  • Ζωής Μπαλτά, Το πορτοκάλι στην Αργολίδα. Κοινωνικοοικονομικές και πολιτισμικές προσεγγίσεις (υπό εξέταση). *
  • Νικολάου Τιάκα, Μια σύγχρονη μορφή λαϊκού θεάτρου: η περίπτωση της θεατρικής δράσης του Πολιτιστικού Συλλόγου Γυναικών Ιαλυσού Ρόδου (1987-2017) (υπό εξέταση).*
  • Κατερίνας Χειμωνέτου, Η ναυτική ζωή ως ταυτότητα και ιδεολογία μέσα από αφηγήσεις ζωής ναυτικών της Κάσου (υπό εξέταση). *
  • Στέλιου Πλάκα, Η Συλλογή του Λαογραφικού Μουσείου και Αρχείου του Τμήματος Φιλολογίας του ΕΚΠΑ - Μελέτη και Αξιοποίηση (σε εξέλιξη). *
  • Ευμορφίας Διακογεωργίου, Συμβολή στη λαογραφική έρευνα των υφαντών της Ολύμπου Καρπάθου (τέλη 19ου αιώνα μέχρι σήμερα). Οικονομικές, κοινωνικές, συμβολικές και παιδαγωγικές συνιστώσες (σε εξέλιξη). *
  • Μαρίας Δαχτυλίδη, Οι πολιτιστικοί σύλλογοι της Μυκόνου. Η συμβολή τους στη συγκρότηση και στη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς (σε εξέλιξη). *
  • Παναγιώτη Αλεξιάδη, Το έθιμο των ‘Εφτά’ στην Κάρπαθο. Συμβολικές, ιστορικές και συγκριτικές προσεγγίσεις στον χώρο της Δωδεκανήσου (υπό εξέταση). *
  • Στέλλας Γεωργακούδη, Μια οργάνωση νέων σε καιρό πολέμου: Αναλύοντας το Ημερολόγιο της Γεωργίας Μαυραγάνη, Διοικήτριας της Περιφερειακής Διοίκησης Θηλέων Μεσσηνίας της ΕΟΝ (1941) (σε εξέλιξη). *
  • Μάρθας Σταυριανοπούλου, Τοπικά προϊόντα διατροφής στο κέντρο της Αθήνας: η διαχείριση και η προβολή τους ως στοιχείων πολιτιστικής κληρονομιάς (υπό εξέταση).*
  • Γεωργίας Μορώνη, Αντιλήψεις και πρακτικές γύρω από τον θάνατο στην Κυρτώνη Φθιώτιδας ως εκφάνσεις της συγκρότησης και του μετασχηματισμού της κοινότητας (σε εξέλιξη). *

Κύρια επιβλέπουσα των ακόλουθων διπλωματικών εργασιών που εκπονήθηκαν στο Διατμηματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Μουσειακές Σπουδές» των Τμημάτων Ιστορίας και Αρχαιολογίας και Γεωλογίας και Περιβάλλοντος του ΕΚΠΑ και του Τμήματος Συντήρησης και Έργων Τέχνης του ΤΕΙ Αθήνας:

  • Κασσιανής Πλατή, Εκπόνηση μουσειολογικής μελέτης για το Λαογραφικό Μουσείο Μεσοτόπου Λέσβου (2014).
  • Γρηγορίας Καραντζούνη, Εκπόνηση μουσειολογικής μελέτης για το Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο στη Βλαχάβα Καλαμπάκας (2016). 

Συμμετοχή σε τριμελείς επιτροπές επίβλεψης διδακτορικών διατριβών στη Λαογραφία, Τμήμα Φιλολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών:

  • Μαρίας Μπομποτά, Η Αθυροστομία στην Ελλάδα: Από την Ευφορία στην Προσβολή» (εξετάσθηκε και έλαβε τον βαθμό άριστα κατά πλειοψηφία τον Ιανουάριο 2019).
  • Παναγιώτη Βελτανισιάν, Η ταυτότητα της Σαλαμίνας από τα τέλη του 17ου αιώνα έως και τα μέσα του 19ου αιώνα. Μια ιστορική λαογραφική προσέγγιση μέσα από δικαιοπρακτικά έγγραφα αρχείων, προφορικές παραδόσεις, περιηγητικά κείμενα και άλλες πρωτογενείς πηγές (εξετάσθηκε στις 02.07.2018 και έλαβε τον βαθμό άριστα κατά πλειοψηφία).
  • Κασσιανής Κονταξή, Αναπαραστάσεις του γυναικείου φύλου σε εφημερίδες της πόλης του Αγρινίου την περίοδο 1950-2010. Λαογραφική και ανθρωπολογική προσέγγιση (σε εξέλιξη).
  • Καλλιόπης Ξανθάκου, Όψεις του λαϊκού πολιτισμού στον σύγχρονο Αθηναϊκό Περίπατο (1950-2010) (σε εξέλιξη).
  • Χριστοφίλης Παναγοπούλου, Από το Σαρακίνι Αρκαδίας στον Καναδά: Μετανάστευση, αναδημιουργία της κοινότητας και σχέσεις μιας ελληνικής τοπικής διασποράς με τον τόπο καταγωγής της (σε εξέλιξη).
  • Ναθαναήλ-Φιλίππου Διακοπαναγιώτη, Λαϊκή λατρεία και θρησκευτική συμπεριφορά στις νήσους Κω και Νίσυρο (σε εξέλιξη).
  • Γεωργίας Σταυροπούλου, Τοπικά μουσεία λαϊκού πολιτισμού νομού Αρκαδίας: Λαογραφική μουσειολογική προσέγγιση (σε εξέλιξη).

Πρώτη επιβλέπουσα στις ακόλουθες διδακτορικές διατριβές στη Λαογραφία:

  • Κασσιανής Πλατή, με θέμα «Η συμβολή του Πελοποννησιακού Ιδρύματος ‘Β. Παπαντωνίου’ στην ελληνική Λαογραφία μέσω της ανάλυσης του ερευνητικού του έργου, των εκδόσεων, των συλλογών και των εκθέσεών του» (2016).
  • Κατερίνας Πανουτσοπούλου, με θέμα «Η σχέση του παιδιού με τα ζώα στον παραδοσιακό και στον σύγχρονο λαϊκό πολιτισμό: κοινωνικές και συμβολικές διαστάσεις» (2016).
  • Μαρίας Παρασκευά, «Ο γάμος στην Τσακωνιά (1890-1967). Στρατηγικές και Σύμβολα» (2017).
  • Άρτεμης Κωνσταντιδέλλη, με θέμα «Το ελληνικό λαϊκό παραμύθι ως μέσο εκπαίδευσης, κοινωνικοποίησης και ανάπτυξης της διαπολιτισμικής ικανότητας σε παιδιά πρόσφυγες» (2016, αλλαγή αρχικού θέματος 2018).
  • Παρασκευής Κανελλάτου, με θέμα «Λαογραφικές Προσεγγίσεις στον Μοναστικό Βίο: Η Γυναικεία Αδελφότητα της Ιεράς Μονής Παντοκράτορος ΤΑΩ Πεντέλης» (2018).
  • Ιωακείμ Καρεπίδη, με θέμα «Ανατέμνοντας τον χωρο-χρόνο μέσω του χορού. Ο χορός Σέρρα ως μέσο έκφρασης του λαϊκού πολιτισμού των Ποντίων και της ποντιακής ταυτότητας στην Ελλάδα» (2018).

Συμμετοχή σε τριμελή επιτροπή επίβλεψης διδακτορικής διατριβής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών:

  • Ιωάννη Λυμπέρη, «Μουσική Λαογραφία και Εθνομουσικολογία στην Ελλάδα: Μουσικολογικές, Λαογραφικές και Ανθρωπολογικές διαστάσεις» (σε εξέλιξη).

Συμμετοχή σε τριμελή επιτροπή επίβλεψης διδακτορικής διατριβής στο Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΕΑΠΗ):

  • Σπυριδούλας Γιάκη, «Η επιρροή του διαπολιτισμικού κεφαλαίου στην διαπολιτισμική ικανότητα των εκπαιδευτικών: Αφηγήσεις ζωής» (σε εξέλιξη).